Do książki Grzegorza Kasdepke „Co to znaczy?” mam ogromną słabość. Zresztą nie tylko ja, ale także cała moja czytająca gromadka. Po pierwsze dlatego, że książka opowiada o Bartusiu, a mamy wśród nas jednego Bartusia, równie dociekliwego co bohater książki. Po drugie dlatego, że zabawne historyjki o rozmaitych zaskakujących, a czasem dziwacznych zwrotach językowych czytaliśmy pasjami jeszcze w czasach „Komiksowa” (dodatek go Gazety Wyborczej). Po trzecie dlatego, że „Co to znaczy?” to genialny sposób nauki języka polskiego. Nie tylko dla dzieci! Ale do rzeczy. Dla wszystkich miłośników językowych przygód Bartusia mam dobre wieści. Książka ukazała się niedawno w formie audiobooka w dwóch częściach: Co to znaczy i Powrót Bartusia.
Zacznę od krótkiej dygresji. Kiedy zobaczyłam, że na płycie usłyszymy samego autora Grzegorza Kasdepke bardzo się ucieszyłam. Z własnego dzieciństwa pamiętam jakim przeżyciem było dla mnie słuchanie z winylowej płyty wierszy Władysława Broniewskiego w wykonaniu autora! Wiem, porównanie raczej słabe, a jednak jestem pewna, że usłyszenie głosu twórcy ukochanych książek to dla dziecka niezwykłe przeżycie.
Grzegorz Kasdepke wita swoich słuchaczy krótkim wstępem. Taka wisienka na torcie. Historyki, których na obydwu płytach jest naprawdę sporo (chyba 200) czytają na przemian Hanna Kinder-Kiss i Leszek Filipowicz. Taka damsko-męska żonglerka świetnie sprawdza się w przypadku tych krótkich opowiastek. Inny głos, inna intonacja i zupełnie zmienia się atmosfera – dzięki temu całość brzmi bardzo dynamicznie i płyty słucha się z wielką przyjemnością.
Z historyjek o Bartusiu i jego rodzinie, młodzi i starsi audio-czytelnicy dowiadują się znaczenia takich zwrotów frazeologicznych jak „czuć do kogoś miętę”, czy „mieć kiełbie we łbie”. Dzieciaki słuchają i zaśmiewają się do łez, dorośli słuchają i nie mogą wyjść z podziwu, jak przedziwny jest nasz ojczysty język.
Co to znaczy? / Powrót Bartusia
Autor: Grzegorz Kasdepke
Czytają: Hanna Kinder-Kiss i Leszek Filipowicz
Ilustracje: Ola Cieślak
Biblioteka Akustyczna, 2014