Lubię oglądać Simona Sineka. Co jakiś czas sięgam po jedno z wielu jego wystąpień, których długa lista dostępna jest w sieci. Tym razem postanowiłam sprawdzić czy równą przyjemność sprawi mi lektura jego książki. Wzięłam do rąk klasyk – „Start with why” (Zacznij od dlaczego). Choć się nie rozczarowałam, to mimo wszystko wolę Sineka słuchać niż czytać.
Sinek pisze podobnie jak przemawia. Podczas gdy częste powtórzenia tej samej myśli w czasie wystąpienia przed publicznością, nie rażą, wręcz przeciwnie pomagają się skupić na głównej treści przekazu, w książce mi przeszkadzały.
„Start with why” to książka o tym, jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Sinek wyłożył w niej w szegółach swoją teorię Złotego Kręgu. Z grubsza brzmi ona tak:
Każdy człowiek i każda organizacja mogą bez żadnego problemu wyjaśnić, CO robią (WHAT). To najbardziej zewnętrzna warstwa Złotego Kręgu. Odpowiada za nią kora mózgowa, czyli najmłodsza część naszego mózgu. Dlatego o „CO” najłatwiej nam opowiadać, najłatwiej nazwać CO słowami. Kora mózgowa odpowiada bowiem za język.

Niektórzy z nas potrafią określić, CZYM (HOW) różnią się od innych. Ale tylko nieliczni są w stanie jasno wyartykułować, DLACZEGO robią to, co robią. Najgłębsza warstwa Złotego Kręgu ma bowiem połączenie z naszym mózgiem limbicznym, pierwotną, najstarszą częścią mózgu. DLACZEGO to nasze najgłębsze przekonania i wierzenia. Trudno do niego dotrzeć. Jednak to właśnie DLACZEGO jest tym, co inspiruje nas i nasze otoczenie.
Według teorii Sineka, jedynie przewódcy, którzy potrafią komunikować się z zewnętrznym światem za pomocą swojego DLACZEGO, potrafią inspirować i gwarantują sukces przedsięwzięciom, których się podejmują. Sinek niejednokrotnie odwołuje się do przykładów Martina Luthera Kinga i Steve’a Jobsa. Każdy z nich zainspirował całe pokolenia ludzi, ponieważ w tym co robił odwoływał się do swojego DLACZEGO.
Autor podaje też przykłady organizacji i firm, które zapomniały o tym DLACZEGO istnieją i przestały inspirować, tym samym spadając z pozycji liderów do pozycji zwykłych przedsiębiorstw. Takim przykładem jest według Sineka Wal-Mart. Po śmierci swojego założyciela, Sama Waltona, Wal-Mart stracił swoją tożsamość, zapomniał o DLACZEGO i z giganta, którego kochała Ameryka zamienił się w sieć tanich supermarketów.
Jak z każda teorią, łatwiej o niej opowiedzieć niż wprowadzić ją w życie. Jednak według Sineka każdy z nas może dotrzeć do swojego DLACZEGO i skutecznie oddziaływać na innych. Każdy może zostać inspirującym liderem jeśli zacznie od DLACZEGO.
Po lekturze książki, mam zadanie domowe do odrobienia. Muszę przemyśleć, czy i ja nie zapominam o moim DLACZEGO. Czy CO i JAK nie przysłoniły mi DLACZEGO? Czy mam szansę być inspirującym liderem?
Chcecie dowiedzieć się więcej o WHAT, HOW i WHY Sineka? Posłuchajcie! Jeśli będzie Wam mało sięgnijcie po książkę. Mi to 5 minut raczej by wystarczyło.